Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαβάζοντας: "Μουσική και Κίνηση, ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί"

     Με αυτή τη δημοσίευση ξεκινά ένας νέος κύκλος στο blog, και ο γενικός τίτλος του είναι: "Διαβάζοντας..". Κάθε φορά θα παρουσιάζεται ένα βιβλίο, το οποίο θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα αξιόλογο και αξίζει τον κόπο να διαβαστεί από ανθρώπους που ασχολούνται με τη Μουσική Εκπαίδευση γενικότερα.
     Το συγκεκριμένο βιβλίο το έχω αρκετά χρόνια στην κατοχή μου και το έχω διαβάσει αρκετές φορές από την αρχή μέχρι το τέλος. Επίσης το συμβουλεύομαι πολύ τακτικά για να βρω ιδέες πάνω σε δραστηριότητες που χρειάζομαι για βρέφη, παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.

     Πιο συγκεκριμένα, το βιβλίο αυτό τονίζει την αξία της μουσικής και της κίνησης στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών. Συνδέει τη θεωρία με την πράξη, τα κείμενά του καλύπτουν ευρέως το περιεχόμενο προγραμμάτων μουσικής και κίνησης για παιδιά κυρίως προσχολικής ηλικίας.  Υπάρχουν όμως και κεφάλαια, τα οποία αφορούν παιδιά με ειδικές ανάγκες, βρέφη, παιδιά 2-3 ετών, καθώς και παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού.

Στην εισαγωγή της ελληνικής έκδοσης αναφέρεται: Η κατανόηση της σημασίας της μουσικής και της κίνησης στην ζωή και την αγωγή του μικρού παιδιού, μέσω της σύνδεσης θεωρίας και πράξης, και η αναγκαιότητα σχεδιασμού, οργάνωσης και εφαρμογής δραστηριοτήτων μουσικής και κίνησης για τα μικρά παιδιά, από τους παιδαγωγούς αλλά και από τους γονείς, οδήγησε στη μετάφραση αυτού του βιβλίου. Η προσπάθεια αυτή εντάσσεται μέσα στην ευρύτερη προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της αγωγής που προσφέρεται στα μικρά παιδιά.Η πρωτότυπη έκδοση του βιβλίου είναι στην αγγλική γλώσσα, και αναφέρεται στον εκπαιδευτικό σύστημα προσχολικής αγωγής των ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι κατά την διαδικασία της μετάφρασης έγιναν οι απαραίτητες αλλαγές και τροποποιήσεις για την προσαρμογή του στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. 


Διάρθρωση κεφαλαίων: 
  
1ο κεφάλαιο: Ξεκινώντας το ταξίδι της μουσικής και της κίνησης.

Ξεκινά με θεωρητικές προσεγγίσεις και βασικές οδηγίες για τη δημιουργία δραστηριοτήτων και στο τέλος παραθέτει παιδικά τραγούδια (με παρτιτούρα), κάνει μια μικρή παρουσίαση για τα κρουστά όργανα τάξης, και παραθέτει παραδείγματα μουσικής ακρόασης.

2ο κεφάλαιο: Μουσική και κίνηση για μικρά παιδιά.

Ξεκινά με το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας και το πόσο σημαντική είναι η ένταξη της κίνησης στην καθημερινότητα του παιδιού. Συνεχίζει με γενικές οδηγίες για τη δημιουργία δραστηριοτήτων, και τέλος παραθέτει τα βασικά υλικά που χρειάζονται.

3ο κεφάλαιο: Μουσική και κίνηση για παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Περιέχει μια σύνοψη των τρόπων που τα παιδιά με ειδικές ανάγκες μπορούν να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες μουσικοκινητικής αγωγής. Συνεχίζει με μια ανασκόπηση ερευνών, και τελειώνει με την αναφορά σε διαφορετικές κατηγορίες αναπηριών και συνδρόμων. 

Κεφάλαια 4-7. Μουσική και κίνηση 

Τα κεφάλαια 4 έως και 7, αφορούν σε συγκεκριμένες ηλικίες παιδιών (βρέφη, παιδιά 2-4 ετών, νήπια και παιδιά δημοτικού) και τα αναπτυξιακά στάδια της μουσικοκινητικής αγωγής. Σε κάθε κεφάλαιο συμπεριλαμβάνονται ενδεικτικές δραστηριότητες, παιδικά τραγούδια (παρτιτούρες), καθώς και τα αναπτυξιακά στάδια κάθε ηλικίας.

Κεφάλαιο 8ο: Μουσική και κίνηση: μια διαθεματική προσέγγιση.

Περιγράφει πως η μουσικοκινητική αγωγή μπορεί να ενσωματωθεί σε άλλα διδακτικά αντικείμενα, όπως είναι τα μαθηματικά και οι φυσικές επιστήμες. Δίνει έμφαση στη μουσική και την κίνηση μέσα σε ένα διαθεματικό πρόγραμμα, με υποδείξεις, τραγούδια και κινητικές δραστηριότητες.

Στοιχεία βιβλίου:


ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί
Συγγραφέας : Linda Carol Edwards Kathleen M. Bayless Marjorie E. Ramsey 
Μετάφραση : Ε. Ζαχοπούλου, Ε. Κωνσταντινίδου
Επιμέλεια : Ε. Ζαχοπούλου
Κατηγορία : ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ - ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, ΜΟΥΣΙΚΗ
Έτος έκδοσης : 2010
Διαστάσεις : 17*24
Αριθμός σελίδων : 328
ISBN : 978-960-12-1971-4

Σημείωση:

Η παρούσα δημοσίευση δεν αποτελεί διαφήμιση, ούτε υπήρξε παρακίνηση συγγραφής της από κάποιο εκδοτικό οίκο ή βιβλιοπωλείο. Το κείμενο περιέχει αποκλειστικά προσωπικές απόψεις.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ