Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Αυτοσχεδιασμός σε μορφή Ροντο

Στόχοι/Σκοποί: 


  • Να κατανοήσουν τα παιδιά τη μορφή ροντο.
  • Να αυτοσχεδιάσουν.
  • Να ενεργοποιήσουν τη φαντασία τους.
  • Να κατανοήσουν απλά ρυθμικά σχήματα.
  • Να εμπεδώσουν βιωματικά τον παλμό.
  • Να γνωρίσουν την έννοια του μέτρου.
  • Να έρθουν σε επαφή με το σώμα τους.
  • Να επικοινωνήσουν με τα μέλη της ομάδας.

Διάρκεια μαθήματος: 2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά).

Υλικά:
  • cd player.
  • καρτέλες με ενδείξεις Α, Β, Γ κ.τ.λ.
  • καρτέλες με σχεδιασμένους 8 παλμούς σε οποιοδήποτε σχήμα (π.χ. αστέρι).
  • ψαλίδι.
  • μαρκαδόρος.
Χώρος Διδασκαλίας: Αίθουσα χωρίς θρανία.

Προαπαιτούμενες γνώσεις: Τα παιδιά να έχουν διδαχθεί την έννοια του παλμού.

Πορεία Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα 1η (Κινητικό Ζέσταμα):

  • Ο παιδαγωγός κάνει απλές ασκήσεις ενεργοποίησης του σώματος (κυκλική κίνηση των, ώμων, τέντωμα χεριών κ.τ.λ.) και τα παιδιά τον μιμούνται.

  • Ο παιδαγωγός βάζει ένα χορευτικό κομμάτι και τα παιδιά κινούνται με βάση την ελεύθερη και την κατευθυνόμενη κίνηση στο χώρο σύμφωνα με τον παλμό του.

Δραστηριότητα 2η:

  • Τα παιδιά βρίσκονται όρθια σε κύκλο.
  •  Ο παιδαγωγός παίζει ένα απλό ρυθμικό σχήμα πάνω στο σώμα του (body percussion), που διαρκεί 2 μέτρα των 4/4. 
π.χ. 
  • Τα παιδιά επαναλαμβάνουν αρκετές φορές τις κινήσεις, μέχρι να εμπεδώσουν απόλυτα το ρυθμικό αυτό σχήμα.

Δραστηριότητα 3η:

  • Τα παιδιά παίζουν το δεδομένο ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) μία φορά και παιδαγωγός παίζει τέταρτα (παλμούς) με τα χέρια του.
  • Χωρίζει τα παιδιά σε δύο ομάδες και ενώ η μία παίζει το βασικό ρυθμικό σχήμα, ή άλλη παίζει τους παλμούς.
  • Μόλις τα παιδιά καταφέρουν να μην μπερδεύονται οι ομάδες εναλλάσσονται.
  • Τέλος γίνεται η επεξήγηση των εννοιών χρόνος και μέτρο με τη βοήθεια των καρτών.



Δραστηριότητα 4η:

Ο παιδαγωγός παίζει τέταρτα με τα χέρια του και ζητά από τα παιδιά να αυτοσχεδιάσουν πάνω στον παλμό 
  •  με το σώμα τους,
  •  με τη φωνή τους και 
  •  με κίνηση.

Δραστηριότητα 5η:


Τα παιδιά μαζί με τον παιδαγωγό παίζουν το εξής σχήμα: 

  • 2 μέτρα βασικά ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός στο σώμα (body percussion). Επαναλαμβάνουμε όσες φορές χρειαστεί μέχρι να εμπεδωθεί καλά.
  • Στη συνέχεια ακολουθείται η ίδια διαδικασία με αυτοσχεδιασμό στη φωνή και έπειτα μέσω κίνησης.
  • Τέλος παίζεται το σχήμα: 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με το σώμα - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με τη φωνή - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμό με κίνηση - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα. (μορφή ΑΒΑΓΑΔΑ).
  • Ο παιδαγωγός εξηγεί στα παιδιά τη μορφή ροντο που μόλις έπαιξαν με τη βοήθεια των καρτών.


ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ:

Η Βασιλική Μάρκου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος του Μεταπτυχιακού Τίτλου: «Μουσική, Κουλτούρα & Επικοινωνία» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικοπαιδαγωγικής μεθόδου Kodály και μουσικοκινητικής αγωγής Orff στην Ουγγαρία, στην Τσεχία και στην Αυστρία καθώς και στη σχολή Μωραΐτη στην Αθήνα. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται στο Ρέθυμνο ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μέχρι τώρα έχει διευθύνει αρκετές παιδικές χορωδίες πραγματοποιώντας συναυλίες στο Ρέθυμνο και στα Χανιά.


Σημείωση: Το παραπάνω σχέδιο μαθήματος παρακολουθήθηκε σε ένα σεμινάριο Μουσικοκινητικής Αγωγής Orff στο πανεπιστήμιο Mozarteum του Salzburg, με εισηγητή τον  REINHOLD WIRSCHING.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ