Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜΟΥΣΙΚΗ... ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ 1-3 ΕΤΩΝ

 
      Η μουσική αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι στη ζωή των παιδιών. Είναι πολύ πιθανό να τραγουδούν στα αρκουδάκια και στις κούκλες τους, να χτυπούν ρυθμικά το πόδι τους όταν ακούν τραγούδια που γνωρίζουν και τους αρέσουν, και φυσικά απολαμβάνουν όταν οι γονείς τους τραγουδούν - ακόμη και αν δεν τραγουδούν τονικά σωστά.

      Αυτή η πρώιμη εισαγωγή στη μουσική δημιουργεί πολλά περισσότερα οφέλη από το να προσφέρει απλά διασκέδαση. Μπορεί να γίνει το έναυσμα για μάθηση, και να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο για τη διαμόρφωση ρουτίνας στο ημερήσιο πρόγραμμα ενός παιδιού.

      Η μουσική συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός πλούσιου αισθητηριακού περιβάλλοντος ή με απλά λόγια την έκθεση των παιδιών σε ένα μεγάλο εύρος από γεύσεις, μυρωδιές, υφές, χρώματα, και ήχους - εμπειρίες που βοηθούν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου.

     Αυτές οι νευρικές συνδέσεις πρόκειται να βοηθήσουν τα παιδιά σχεδόν σε κάθε γνωστικό τομέα στο σχολείο αργότερα, όπως το διάβασμα και τα μαθηματικά. Η παθητική ακρόαση μπορεί να βοηθήσει να γίνουν αυτές οι συνδέσεις, όμως με την ενεργητική ακρόαση αυτές ισχυροποιούνται  - όταν δηλαδή τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά σε μουσικές δραστηριότητες.

     Εκτός όμως από τα παραπάνω και πρωτίστως, υπάρχει ένας ακόμη λόγος να γίνει εισαγωγή της μουσικής στον κόσμο του παιδιού. Αποτελεί ένα εξαιρετικό τρόπο διασκέδασης για γονείς και παιδιά. Κάτι που σίγουρα αποτελεί δεδομένο για γονείς που ήδη τραγουδούν και χορεύουν με τα παιδιά τους, ή απλά ακούν μαζί τους μουσική ενώ τα έχουν στην αγκαλιά τους.


ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΡΥΘΜΟΣ 


     Μεταξύ των πρώτων 3 ετών, τα παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα στη Μουσική όταν οι εμπειρίες που βιώνουν είναι δομημένες με βάση την ενεργητική ακρόαση. Η παθητική ακρόαση (π.χ. ακούγοντας μουσική στο αυτοκίνητο) έχει και αυτή τα οφέλη της, όμως είναι προτιμότερο να δώσετε στο παιδί σας τις ευκαιρίες να λικνιστεί, να κυλιστεί στο πάτωμα, να τρέξει, να παίξει παλαμάκια, να ανακαλύψει ήχους με το σώμα του, να περπατήσει με βάση το ρυθμό της μουσικής κ.τ.λ.

     Τραγουδήστε με το παιδί σας τραγούδια που συνοδεύονται από κινήσεις με τα χέρια ή απλά χορευτικά βήματα. Π.χ."Η μικρή αράχνη", το "Hokey Pokey" κ.τ.λ.  Σε μικρότερης ηλικίας παιδιά, μπορείτε να τα τοποθετήσετε στην ποδιά σας και ενώ τραγουδάτε να κάνετε μικρές αναπηδήσεις με τα πόδια σας.

     Εάν δεν γνωρίζετε πολλά παιδικά τραγούδια και ρίμες, μπορείτε να ψάξετε στο ίντερνετ, να δανειστείτε βιβλία, cd, και dvd από τη βιβλιοθήκη της πόλης ή από κάποιο φίλο που έχει ήδη παιδιά και έχει εμπειρία. Το σημαντικότερο όμως είναι να δημιουργήσετε τα δικά σας τραγούδια ή να προσθέσετε κινήσεις σε τραγούδια που αρέσουν στο παιδί σας. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε σε αυτά και το όνομά του ή απλά βάλτε μουσική και χορέψτε όλοι μαζί. Δείξτε του πως να κινηθεί ανάλογα με το ρυθμό της μουσικής (αργά ή γρήγορα). Τέλος προσθέστε μαντίλια, μπαλόνια και κουκλάκια στο χορό σας.

     Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά μπορούν σποραδικά να κρατήσουν το ρυθμό ακούγοντας μουσική - μπορείτε να παρατηρήσετε κάτι τέτοιο, αν δώσετε στο παιδί σας μια κατσαρόλα και μια κουτάλα και συγχρόνως να τραγουδήσετε ένα τραγούδι ή να παίξετε μουσική με σταθερό ρυθμό. Μπορείτε να τα ενθαρρύνετε κρατώντας και εσείς με τη σειρά σας μια κουτάλα και καλώντας τα να χτυπήσουν όπως και εσείς την κουτάλα στο ρυθμό της μουσικής. Επεκτείνετε το παιχνίδι χτυπώντας ένα πιο σύνθετο ρυθμικό μοτίβο με την κουτάλα σας και ζητείστε από το παιδί σας να σας μιμηθεί. Επίσης μπορείτε να χτυπήσετε με την κουτάλα σας διαφορετικές επιφάνειες π.χ. το πάτωμα, ένα μαξιλάρι κ.τ.λ. εξερευνώντας τα διαφορετικά ηχοχρώματα που παράγονται.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΕΙ

     Τα τραγούδια είναι περισσότερο διασκεδαστικά από ότι τα παιχνίδια με καρτέλες και μπορούν να διδάξουν στα παιδιά σημαντικά στοιχεία και ικανότητες. Για παράδειγμα το τραγούδι της αλφαβήτας, βοηθάει στην απομνημόνευσή της κ.τ.λ.

     Μπορείτε επίσης να προάγετε τη δημιουργικότητά τους, τραγουδώντας διαφορετικούς στίχους σε ήδη γνωστές μελωδίες ή εισάγοντας το όνομα του παιδιού σας στα τραγούδια που του αρέσουν.

     Είναι πολύ πιθανό το παιδί σας να θέλει να ακούει πολλές φορές τα τραγούδια που του αρέσουν. Αυτό εσάς μπορεί να σας κουράζει και να σας φαίνεται βαρετό, όμως για τα παιδιά αποτελεί μια πολύ σημαντική δραστηριότητα. Η επανάληψη βοηθά τα παιδιά να κατακτήσουν καινούριες γνώσεις.

   Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα παιδιά δεν μπορούν να μάθουν να διαβάζουν μουσικά σύμβολα ή να κατανοήσουν μουσικές έννοιες. Μπορούν όμως να αντιληφθούν διαφορετικά τονικά ύψη (ψηλά - χαμηλά) και να πειραματιστούν με τέτοιου είδους δραστηριότητες. Ίσως παρατηρήσετε τα παιδιά σας να τραγουδούν αυτοσχέδια τραγούδια και ο τόνος της φωνής τους να ανεβοκατεβαίνει χωρίς συνοχή. Αυτού του είδους τα τραγούδια συνήθως δεν έχουν σταθερό ρυθμό.

     Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία μαθαίνουν να κρατούν σταθερό ρυθμό και να κάνουν συντονισμένες κινήσεις. Αυτές οι δεξιότητες είναι πολύ σημαντικές γιατί θα βοηθήσουν αργότερα στην εκμάθηση των μαθηματικών και στην ανάγνωση. Μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά σας χτυπώντας τον παλμό της μουσικής με το πόδι σας, ενώ συγχρόνως τραγουδάτε τους στίχους.

ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ

     Αν θέλετε να δώσετε κάποιο μουσικό όργανο στο παιδί σας, φροντίστε να είναι κάτι απλό και εύκολο στο χειρισμό. Στα πολύ μικρά παιδιά (από βρέφη), αρέσουν τα όργανα που μπορούν να τα κουνήσουν, όπως κουδουνάκια, μαράκες κ.τ.λ. Όσο μεγαλώνουν και οι κινήσεις του γίνονται περισσότερο συντονισμένες, μπορείτε να τους δώσετε όργανα που ο ήχος τους παράγεται μέσω της κρούσης π.χ. ταμπουρίνα, κύμβαλα, ξυλόφωνα κ.τ.λ.

     Κάποια παιδιά στην ηλικία των 2-3 ετών μπορούν να παίξουν κάποιου είδους πνευστά όργανα όπως λαλίτσες, kazoo, σφυρίχτρες ακόμη και φλογέρες. Πλέον υπάρχουν στην αγορά όργανα που είναι προσαρμοσμένα για αυτές τις ηλικίες.

     Σε αυτή την ηλικία δεν ενδείκνυται τα παιδιά να ξεκινούν μαθήματα μουσικής θεωρίας και οργάνου. Εξαίρεση αποτελεί η Μέθοδος Σουζούκι (Suzuki Method), που όμως στην Ελλάδα δεν είναι ευρέως διαδεδομένη και δεν υπάρχουν πολλοί πιστοποιημένοι και εκπαιδευμένοι δάσκαλοι. Είναι λοιπόν προτιμότερο να αναζητήσετε μαθήματα Μουσικοκινητικής Αγωγής.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΑΚΟΥΦΙΖΕΙ

     Μόλις το παιδί σας εξοικειωθεί με το τραγούδι και άλλες δραστηριότητες Μουσικής, θα παρατηρήσετε ότι μπορούν να το κάνουν να νιώσει άνετα όταν βρίσκεται σε ανοίκειο περιβάλλον ή να δράσουν ανακουφιστικά όταν βρίσκεται σε έντονα στρεσογόνες καταστάσεις. Μην εκπλαγείτε αν ακούσετε το παιδί σας να τραγουδά στο κρεβάτι του ή κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και να τραγουδά στις κούκλες και τα αρκουδάκια του, ειδικά αν έχετε κάνει ρουτίνα το τραγούδι ανάμεσα σε εσάς και το παιδί σας.

     Αυτού του είδους η ρουτίνα μπορεί να βοηθήσει το παιδί να ξέρει τι πρόκειται να συμβεί - τραγούδι για το μάζεμα των παιχνιδιών, τραγούδι καληνύχτας κ.τ.λ. - και να το κάνει να αισθάνεται μεγαλύτερη ασφάλεια. Πιο συγκεκριμένα, αν πάντα τραγουδάτε ένα νανούρισμα την ώρα που βάζετε το παιδί για ύπνο, εκείνο θα το εκλαμβάνει ως "σήμα" για να κοιμηθεί. Επιπροσθέτως μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη Μουσική για να αλλάξετε τη διάθεση του παιδιού αλλά και τη δική σας. Για παράδειγμα, επιλέξτε απαλή και αργή σε τέμπο μουσική όταν πλησιάζει η ώρα για ύπνο και πιο έντονη με γρήγορο τέμπο όταν θέλετε να μαζέψετε τα παιχνίδια από το πάτωμα.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΑΝΤΟΥ

     Η μουσική που απευθύνεται σε παιδιά είναι πολύ όμορφη, όμως μην ξεχνάτε να ακούτε με τα παιδιά σας και τραγούδια που αρέσουν σε εσάς. Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός μπορείτε να ακούσετε από παραδοσιακή μουσική μέχρι ροκ και λαϊκά. Κάθε φορά που το παιδί σας ακούει κάποιο καινούριο είδος μπορείτε να το ρωτάτε αν του άρεσε και να ξεκινήσετε μια πολύ ωραία συζήτηση μαζί του.

     Είναι βέβαια λογικό και αναμενόμενο ότι σε αυτή την ηλικία τα παιδιά σας να μην είναι έτοιμα να παρακολουθήσουν μια όπερα, όμως μπορείτε να αναζητήσετε παραστάσεις και εκδηλώσεις που είναι κατάλληλες και ειδικά προσαρμοσμένες για παιδιά. Τέτοιου είδους εκδηλώσεις φιλοξενούνται σε μουσεία, βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία κ.τ.λ.

     Καλό θα ήταν επίσης, να γραφτείτε σε κάποιο τμήμα Μουσικοκινητικής Αγωγής. Θα πρέπει να είναι φυσικά δομημένο ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και να μη διαρκεί πάνω από 45 λεπτά. Επίσης πρέπει να είναι μια δραστηριότητα που θα παρακολουθείτε μαζί με το παιδί σας. Με αυτό τον τρόπο θα μπορείτε να περνάτε ποιοτικό χρόνο με το παιδί σας, να διασκεδάζετε, να παίρνετε ιδέες και να επαναλαμβάνετε ότι κάνετε στο μάθημα στο σπίτι.

     Τέλος καλό θα ήταν να θυμάστε ότι πέρα από τις εξωτερικές δραστηριότητες και τα μαθήματα που παρακολουθείτε μαζί με το παιδί σας, εσείς αποτελείτε τον πρώτο και κυριότερο δάσκαλο και φυσικά πρότυπο για το παιδί σας. Μην ξεχνάτε λοιπόν να παίζετε και να τραγουδάτε στο παιδί σας όταν βρίσκεται στο σπίτι.



ΠΗΓΗ:

http://kidshealth.org/en/parents/toddler-music.html#

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ